Varmefølsomme kameraer analyserer vores valg i kantinen

Hvilken vej går vi? Hvor lang tid bruger vi de enkelte steder? Hvor mange er vi? Disse spørgsmål er centrale når forskere vil analysere og forstå vores adfærd og designere vil indrette butikken eller kantinen på en sundere måde. Grundige manuelle analyser er tidskrævende og dyre men AAU forskere er godt i gang med et automatisk alternativ.

Last modified: 21.04.2015

Ny teknologi der automatisk kan udtrække data om menneskers bevægelse gør det nu muligt at give forskerne svar på disse spørgsmål, når de f.eks. designer en ny opstilling af madvarer. Forskere fra afdelingen for Medieteknologi på Aalborg Universitet har gennem flere år arbejdet med at udvikle software, der kan detektere og følge personers færden, for derefter automatisk at analysere deres bevægelser. Det hele foregår gennem et termisk kamera, som udelukkende måler varmeprofilen af scenen. Dermed optages ingen personfølsomme data, og det er ikke muligt at genkende individer ud fra dette data. En anden fordel ved denne teknologi er den høje opløsning af data, positionen af hver person registreres 30 gange i sekundet med en fejlmargin under en halv meter. Sammenlignet har det bedste GPS udstyr en usikkerhed på et par meter, hvilket samtidig forringes ved indendørs brug.

Under Aalborg Universitets udstilling i forbindelse med Forskningens Døgn i Spinderiet i Valby vil du kunne se denne teknik blive afprøvet live. Forskerne vil stå klar med en prototype der kan visualisere menneskernes bevægelser omkring den intelligente buffet. Det foregår fredag 16-18 og lørdag 11-15 og det er AAU’s Visual Analysis of People Lab, FoodScape Lab og Multi Sensory Experience Lab der sammen står bag initiativet.