Hvordan designer fødevarefolk det sunde valg og det kærlige skub på den nemme måde?

Kan vi bruge indsigt fra designpsykologi? Kan vi skabe effektiv og velment nudging i den virtuelle fødevare verden? Før vi begynder at lave om på indretningen i butikken eller kantinen i buffet. Og før vi overhovedet tager tegnebogen og tommestokken op af lommen?

Last modified: 21.04.2015

Ja det mener forskere og studerende fra Integrerede Fødevare Studier- og Medialogi linjerne på Aalborg Universitet i København. Sammen og på tværs af forskergruppe og faggrænser har de skabt en Virtuel Supermarkeds Simulator baseret på 3D virtuel reality teknologi. Fordelen ved denne type teknologi er, at man forholdsvist nemt kan ændre det virtuelle design af fx en buffet eller en kasselinje og efterprøve mange forskellige parametre uden at man behøver at bruge fødevarer eller at bygge nye interiørs. Og den passer jo perfekt fordi vi for tiden har hele diskussionen som fødevareminister Dan Jørgensen har startet om de sunde supermarked. ”Her kommer vi på AAU jo med en prisbillig og velegnet teknologi som gør det muligt at simulere indretningen af et helt supermarked eller en hel kantinebuffet før nogen overhovedet er gået i gang med at bygge om eller flytte varer” siger Karina Dorph Pawlowski, Dennis Godtfredsen og Martin René Andersen fra henholdsvis integrerede fødevare studier (IFS) - og medialogi uddannelserne, som sammen med deres vejledere har udviklet teknologien og prøvet den af. I første omgang blandt medstuderende, men de Aalborg studerende og deres vejledere håber at teknologien vil kunne bidrage positivt til at udvikle værktøjer, der kan hjælpe til at skabe omgivelser der lettere fremmer det sunde valg i supermarkeder og kantiner.

Simulatoren er skabt igennem et længerevarende samarbejde mellem LIDL og AAU’s fødevare- og medialogi studerende og forskere fra de to faggrupper. Og fredag og lørdag den 24 og 25 april kan du selv prøve teknikken af. Da pakker AAU folkene nemlig systemet i en kuffert og tager på udstilling i forbindelse med Forskningens Døgn. Det hele sker i shopping centret Spinderiet i Valby og forskere og studerende er på plads i Spinderiet fredag 16-18 og lørdag 11-15. Du kan se en video om teknikken her.

news

See the list